Saturday, February 8, 2014

Våga vägra farenheit och inches och ounces

Trots så många år här är jag fortfarande en celsius-människa. Jag föredrar att veta att det är 27 grader C än att det är 80.6 grader F.

När vi bodde i sydvästra USA i öknen var det ju i och för sig enkelt. Allt över 98 F var HETT. (36.7 C.)

Recept googlar jag på ICA och tasteline. Svårt att mäta deciliter med cups. Jag vet fortfarande inte hur mycket två ounces smör är.


Man kan ju hoppas att maken Amerikan är smartare och snabbare lär sig millimeter och centiliter. Vardagslivet blir lite lättare när man inte måste konvertera allt hela tiden.

2 comments:

  1. Ja men vad trevligt med ytterligare en som inte vill lära sig det amerikanska måttsystemet. :)
    Trots alla år här vill jag inte lära mig detta system, som känns ologiskt. Självklart vet jag att en mile är ca 1,6 km och att en inch är 2,54 cm osv men om någon säger 2,5 meter vet jag (på ett känslomässigt plan) hur långt det är. Och om det är +18C vet jag hur det känns.
    Metersystemet måste vara mer logiskt. Det bara är så. ;)

    ReplyDelete