Tuesday, February 4, 2014

Hur står det egentligen till med sjukvården i Sverige?

Jag har alltså bott utomlands i USA i ett och ett halvt årtionde. Flyttande i början på de 20 och nu närmar jag mig medelåldern.

Vid flytten över hit var det ju inte så många besök hos doktorn, någon koll då och då och sedan rullade livet vidare. Ett par ungar senare så besöker vi doktorn ofta. Barnen har haft samma doktor sedan dom föddes för 2 år sedan, och jag har haft samma doktor sedan vi flyttade hit för några år sedan.

Jag kommer ihåg tankarna då jag flyttade från Sverige. Jag var orolig över Amerikansk sjukvård, helt säker på att den svenska vården var oöverträfflig. Nu befinner jag mig på andra sidan. Jag VET att den Amerikanska sjukvården är förträfflig (om man har tillgång till den, som vi har -- jag tänker inte på den politiska aspekten nu angående vem som har tillgång).

Men det kommer mer och mer skrämselrapporter i Svensk media om hur illa ställt det är med sjukhus, köer, stafettdoktorer och ingen organisation hemma. Man blir ju lite mörkrädd!

Får man bra vård i Sverige fortfarande? Får man vård även om man inte klassas som döende eller akut sjuk?

Är det som med rapporterna om skolskjutningar här i USA ... Man tror att dom händer hela tiden men sanningen är ett det är ytterst få fall, men som får stor medial uppmärksamhet.

Hjälp!

2 comments:

  1. Då har du missat rapporten som kom ut härom dagen som visade att folk är generellt väldigt nöjda. Tror inte på all skrämsel som står i Aftonbladet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Måste jag leta reda på! Jag gissade att det mest är skrämsel, men man börjar ju undra lite! Kram!

      Delete