Wednesday, February 12, 2014

Livspusslet

Sverige är ett Disneyland för föräldrar. Mamma- och pappaledighet, VAB, flera veckors semester varje år. Lyx!

Jag fick 30 dagars betald mammaledighet vid födseln av tvillingarna. TVILLINGARNA! 

I Sverige hade jag fått 480 + 180 (= 660). 

Alltså. I Sverige hade jag fått 630 dagar utöver de dagar jag fick här i USA. 

Min man fick en vecka, dvs 5 dagars pappaledighet. Han hade planerat den veckan och sedan två veckors semester efter födseln. Dock blev det så att han jobbade fyra dagar hemifrån under första veckan hemma (varav en söndag). Man kan lugnt säga att man har lite annan syn på föräldraledighet (host, host) här i USA.   




Eftersom mitt jobb tillåter stor flexibilitet så jobbade jag hemifrån i flera månader. Det finns inget statligt/kommunalt dagis här, så barnen var hemma och när det riktigt krisade ringde vi in farmor från en närliggande delstat. Efter telefonsamtalet fick vi vänta ett par dagar på ankomst då flygbiljett måste köpas. Annars pusslade jag och maken med våra scheman. Hade jag ett möte fick maken komma hem och jobba hemifrån ett par timmar. Väninnor fick rycka in när mitt och makens schema krockade. 

När jag tänker tillbaka på den tiden undrar jag hur sjutton vi klarade av det. 

No comments:

Post a Comment