Thursday, February 6, 2014

Tvåspråkiga barn

Jag har en stark svensk identitet, och jag visste att jag ville lära mina barn att prata svenska. Vetskapen om att vara konsekvent med svenskan, att vara ihärdig med böcker och ord och att prata prata prata gjorde att jag blev nitisk med svenskan runt barnen. Dom går på dagis här, så engelskan kommer automatiskt.

Nu då barnen kommer att börja svenskt dagis till hösten är jag lite lost. Nu kommer svenskan komma automatiskt. Men jag vill ju att barnen ska vara tvåspråkiga. Ska jag verkligen prata engelska med mina barn? Jag vill ju hjälpa dom att så enkelt som möjligt få tillgång till båda språken, och med bara pappan Amerikan kanske dom också är hjälpta av att jag pratar engelska med dom.

Men snacka om att det känns fel att säga Please find your shoes i stället för Hämta skorna unge! 

   

3 comments:

  1. Hur känner din man för att flytta till Sverige?
    Hur är hans svenska?
    Har han varit där under en längre tid förut?
    Jag skulle tro, att det blir svårt för en gift man att anpassa sej till svenska
    förhållanden. Om man är ungkarl, kan man ju gå ut och träffa andra singlar.

    Bara sånt som jag började tänka på efter att ha läst din inlaga.

    Ruth i Virginia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har alltid sagt att han är mer Europé än Amerikan. Han hade t.o.m. redan ett pass då vi träffades!

      Självklart är detta än utmaning även för honom, men livet är kort, och vi gör det bästa av vårt nya äventyr! Vi tycker båda det ska bli så roligt att ha nära till Europa med dess kultur och historia. Hans svenska börjar bli bättre nu då jag pratar svenska med barnen, han förstår mycket.

      Delete
  2. Tror att det räcker att din man pratar engelska med dem. I Sverige kommer de ju ändå höra en del engelska på TV och även läsa engelska i skolan tidigt. Och de har väl rätt till modersmålundervisning i engelska i skolan men även redan i förskolan?

    ReplyDelete