Sunday, February 9, 2014

Det var bättre förr

På olika forum för svenskar som bor utomlands och i diskussioner med utflyttade svenskar så hör jag ofta att det var bättre förr.

Då. Då Jag Fortfarande Bodde i Sverige Var Det Bättre.

Nu.  Nu Då Jag Inte Bor i Sverige Är Det Sämre.

Jag undrar ofta vad det betyder.

Är det så att det ("sämre") Sverige som finns idag automatiskt anses vara sämre än ens nuvarande hemland?


Kan det inte vara så att Sverige idag, fastän förändrat, är bättre än det nuvarande hemlandet?

Om Sverige för 10 år sedan fick 10 poäng utav 10 kanske vi bara ger det 7 poäng idag. 7 poäng är ändå bättre än de 6 poäng nuvarande hemlandet får. Fast så klart, nuvarande hemlandet kanske får en 12a. Och då är det ju ingenting att snacka om längre.  

1 comment:

  1. Usch, jag hatar det där! Och de har en massa åsikter om hur saker och ting fungerar trots att det inte bott i Sverige på 5, 10, 15...år. Jag tror det är bra att bo utomlands för att få ett perspektiv både på det som är bra och dåligt (eller mindre bra) i Sverige men för många blir det istället så svart och vitt, inget mellanting liksom.

    ReplyDelete